10 år


Nu är det exakt tio år sedan det hände.
Jag minns att jag var 16 år och kom hem ifrån skolan och blev hyschad av mamma och pappa som tittade på nyheterna. Tydligen hade ett plan flugit in i en hög byggnad i New York. En olycka trodde man. - Men det kan ju inte stämma för det är ju ingen flygtrafik över Manhattan, kommer jag ihåg att jag sa. Är det kanske någon som velat ta självmord på ett väldigt extremt sätt? Det är med säkerhet inte en olyckshändelse. Och visst hade jag rätt det dröjde inte länge innan flygplan nr 2 krascha in i det andra tornet mitt framför våra ögon i direktsändning. Satt kvar långt efter att tornen rasat och flygplan nr 3 kraschat i Pentagon och tittade på nyheterna. Blev riktgt chockad undrade om det skulle bli krig nu och vad USA kunde tänka sig göra. Följde sedan slaviskt nyheterna flera veckor efteråt. Kanske för att berarbeta det man sett och förstå vidden utav det hela. Men jag har fortfarande inte till fullo förståt. Det tror jag inte någon har gjort.
Vart befann du dig den 11 september 2001? 
 
Såg denna dokumänt några år senare, rekommederas!
On the morning of September 11, 2001, brothers Jules and Gedeon Naudet were working on a documentary about a rookie New York firefighter. Hearing a roar in the sky, Jules turned his camera upward - just in time to film the only existing image of the first plane crashing into the World Trade Center. In a fateful instant, Jules and Gedeon became eyewitnesses to the most shocking and defining moment of our time. With cameras rolling, the Naudets followed NYC firefighters into the heart of what would be known as Ground Zero. What emerged is an unforgettably powerful visual document and a stirring tribute to real-life heroes who, in their city's darkest hour, rose to extraordinary acts of courage and compassion.


Kommentarer
Postat av: isabella

Har frågestund på bloggen, kika gärna in och ställ en fråga eller fler!

2011-09-11 @ 17:21:20
URL: http://isabellakaarlsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0