Gårdagens film

Igår tittade vi på en film som heter Seeking a friend for the end of the world
Filmen börjar med att att vi via radio få veta att försöket att rädda jorden ifrån jätteastroiden Matilda har misslyckas och att jordens alla invånare nu har 3 veckor kvar att leva. Tanken på att själv befinna sig i den situationen känns väldigt skrämmande. Självklart så kan det mycket väl ske under min livstid att en astroid hotar jorden men tanken på att veta exakt när du ska dö känns så fel. Jag vill inte veta om jag kommer att bli påkörd av en buss imorgon eller om jag kommer att somna in 103 år gammal i en säng på andra sidan jordklotet. Nej usch vad hemskt! Men tillbaka till filmen; Vetenskapen av att alla bara har några veckor kvar att leva får alla att reagera på olika sätt. Vi få med en viss humor i filmens första halvtimme se hur det skulle kunna vara! I filmen får vi  följa medelålders Dodge ( Steve Carell ) som blir lämnad utav sin fru så fort nyheten om jordens undergång blir ett faktum och hans granne Penny ( Keira Knightley ) som lyckas att missa de sista flygen till England och missar därmed att få träffas sin familj innan undergången. Deras vägar korsas och dem ger sig ut på en resa för att ta till vara på de sista dagarna i livet. Filmen var helt klart sevärd. En medelmåtta och värd en trea. Men det var själva iden till filmen som var bäst och den får en att tänka efter och kanske även få en smula dödsångest.
 
Jag får hoppas att jag aldrig kommer att få reda på min dödsdag i förtid. Om det inte är den 21 december som en del påstår! vad tror ni kommer jorden att gå under då?
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0