Se du stjärnan i det blå


Jag har alltid varit fascinerad utav natthimlen. Den får en att känna sig så liten i den stora rymden. Vart finns egentligen där ute? En riktgt stjärnklar natt är något av det finaste jag vet. Skulle kunna sitta en hel natt och bara titta upp på alla stjärnor, planeter och stjärnnfall :) Tyvärr kan jag inte så många stjärnbilder, bara dom vanligaste som orion, karlavagnen osv, så nu tänkte jag försöka lära mig några till. Ikväll när jag tittade upp emot månen så låg det 2 jättestarkt lysande stjärnor i en rak linje som pekade uppåt ifrån den, månen alltså, i väst. Undra vilka det var? Har i alla fall räknat ut att det är Sirius som jag brukar se och undra vad det är för starkt lysande stjärna. Så nåt nytt har jag lärt mig. Rymden är för stort för att greppa men vackert är det. Minns ni Hale Bopp kometen 1997? Så storslaget det var att titta upp på himlen vill jag minnas att det var under en lång tid, så pass långt tid att man blev bortskämd att alltid har den där dag som natt. Nu kommer den tillbaka först om några tusen år. Det är synd att min sambo är helt ointresserad utav det här för jag hade gärna tagit bilen och åkt ut en bit utanför stan med lite varm choklad och filtar och tittat upp på stjärnhimlen en klar natt. Jag tycker att det låter riktigt romantiskt. Eller?


Kommentarer
Postat av: samantha

Jättefin blogg! Kolla in min och kanske kommentera något? :)

2012-02-24 @ 20:51:55
URL: http://prospectum.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0